Παρασκευή, 1 Αυγούστου 2008

ΤΑ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΣΥΛΟ !

Καυτά ερωτήματα

Έλαβα, από κάτοικο του Ιστορικού Κέντρου, μια επιστολή – καταπέλτη για την κατάληψη των πεζοδρομίων της πόλης και ιδιαιτέρως της παραλιακής οδού Σικελιανού. Συνημμένα μου απεστάλη και μια επιστολή – διαμαρτυρία (την 23/5/2007) κατοίκων του Ιστορικού Κέντρου προς τον Νομάρχη και τον Δήμαρχο Λευκάδας. Φωνές βοώντων…
Τον ευχαριστώ για την επιστολή και για τα καλά του λόγια. Δημοσιεύω επιλεγμένα αποσπάσματά της, γιατί είναι σαφές ότι σε ένα δημοσίευμα δεν μπορώ, αν δεν το ψάξω, να «ζωγραφίσω» ανθρώπους, όπως, δικαιωματικά, κάνει ο επιστολογράφος μου.


Γράφει, μεταξύ άλλων, ο επιστολογράφος μου: (οι υπογραμμίσεις δικές μου).
===

« 1. Οι Αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων πρέπει να είναι νόμιμες, να στηρίζονται σε Νόμους, Προεδρικά Διατάγματα και λοιπές Διατάξεις της Ελληνικής Πολιτείας και φυσικά δεν αποτελούν Νόμο του Κράτους.
2. Κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, όταν λαμβάνονται Αποφάσεις που αφορούν την αναβάθμιση ποιότητας ζωής των κατοίκων κ.λ.π, πρέπει να παρίσταται πάντοτε Τεχνικός και Νομικός Σύμβουλος, όπως γίνεται σε δήμους όμορων νομών.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση …, η παραβίαση των άρθρων του Νόμου «Περί Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» είναι εμφανέστατη.
Εάν στη συνεδρίαση είχε κληθεί ο Προϊστάμενος του Γραφείου Τροχαίας Λευκάδας και Νομικός Σύμβουλος, θα έλεγαν ότι δεν επιτρέπεται η καθολική κατάληψη πεζοδρομίου. Πότε επιτρέπεται, αναφέρεται στον Κ.Ο.Κ., με τρόπο σαφή και κατηγορηματικό. Φυσικά ουδέποτε επιτρέπεται η κατάληψη του οδοστρώματος.
3. Τα πεζοδρόμια ανήκουν δικαιωματικά στους πεζούς και δεν επιτρέπεται να παραχωρούνται, καθ ‘ όλο το πλάτος και μήκος, σε επιχειρηματίες προς εκμετάλλευση.
4. Με την Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να δοθούν τα πεζοδρόμια στους επιχειρηματίες της οδού Σικελιανού (παίζοντας με εκατοστά του μέτρου, λες και θα έχουν οι πεζοί την μεζούρα μαζί τους για να ελέγχουν αν παραβιάζονται τα 44 ή 24 εκατοστά του μέτρου) νομιμοποιούνται κατά κάποιο τρόπο οι αυθαιρετούντες επιχειρηματίες και απαλλάσσονται κάθε ποινικής και αστικής ευθύνης. Σε περίπτωση θανατηφόρου ατυχήματος, που δεν εύχομαι να γίνει, οι αξιώσεις των συγγενών του θανόντος θα στραφούν κατά της Δημοτικής Αρχής και το επιδικασμένο χρηματικό ποσό της αγωγής στην ουσία θα το πληρώσουν οι δημότες.
5. Με ποιο δικαίωμα ο Δήμαρχος και το Δημοτικό Συμβούλιο στέρησε σε μένα και στα παιδιά μου το αναφαίρετο δικαίωμά μου, συνταγματικά κατοχυρωμένο, να χρησιμοποιώ τον κοινόχρηστο χώρο – πεζοδρόμιο, καθ ‘ όλη τη διάρκεια της ημέρας, χωρίς να φοβάμαι να μην παρασυρθώ από οποιοδήποτε όχημα που κινείται στο οδόστρωμα και να μεταβαίνω ασφαλής στην οποιαδήποτε εργασία μου;
6. Η αύξηση των εισπράξεων (οικονομικό όφελος) των καφετεριών – μπαρ, τίθεται υπεράνω της ασφάλειας – προστασίας και σωματικής ακεραιότητας των δημοτών; Γιατί μου στερούν το δικαίωμα να κυκλοφορώ ελεύθερα χωρίς άγχος και φόβο; …
7. Γιατί, μετά την απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων, δεν δίδεται από το Λιμενικό Ταμείο ο δρόμος προς χρήση στους περιπατητές, αλλά απαλλοτριώνεται από τους επιχειρηματίες οι οποίοι δημιουργούν παράνομα νέα καταστήματα, του στυλ open – bar, σε όλο σχεδόν το πλάτος του οδοστρώματος; …
8. …
9. Η οδός η οποία διασχίζει την Ανατολική και Δυτική παραλία είναι προέκταση επαρχιακής οδού και αποτελεί την περιφερειακή λεωφόρο της πόλης και δεν επιτρέπεται η «ανακήρυξη» τμήματος αυτής παράτυπα σε πεζόδρομο και μάλιστα χωρίς την ύπαρξη κυκλοφοριακής μελέτης, αποφάσεων Τοπικών Αυτοδιοικήσεων και αρμοδίου Υπουργείου.

Γιατί ο δημοτικός μας άρχοντας, δίδει το δικαίωμα σε γυναίκα επιχειρηματία …, να διαλαλεί ότι «εμείς βγάλαμε Δήμαρχο, εμείς κυβερνάμε, εμείς γαμα.. τώρα, και όποιος θέλει ησυχία να αγοράσει οικόπεδο στην οδό Αναπαύσεως να βλέπει τα ραδίκια ανάποδα και όποιος θέλει πεζοδρόμιο στο βουνό Σκάρο. Κανένας στρατηγός ή λοχίας δεν έχει τη δύναμη να μας βάλει χέρι …»…

Γιατί δεν επεμβαίνει η Δημοτική Αστυνομία και το Λιμεναρχείο, για το προκλητικότατο σκόπιμο κλείσιμο με μηχανές διαφόρου κυβισμού, μόνιμων πελατών των μπαρ της εισόδου της οδού Σικελιανού; …

Γιατί δεν επεμβαίνει ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, ενώ το γνωρίζει, ότι επαγγελματίας στη Δυτική Παραλία, έχει παράνομα και με τρόπο επικίνδυνο σε χρήση για την κουζίνα, μπουκάλες υγραερίου (ενίοτε και επιμήκεις μπουκάλες σιδηρές, μάλλον προπανίου), στο οδόστρωμα σε μέρος που παίζουν παιδάκια και κυκλοφορούν πεζή οικογένειες, πλάι σε ξύλινα σπίτια; Ένας σπινθήρας, ένα αναμμένο τσιγάρο, μια δολιοφθορά, μια κακή πράξη ή έστω η κακή ώρα, είναι ανυπολόγιστη η καταστροφή που θα επέλθει.

Γιατί η Δημοτική Αρχή δεν παρέπεμψε στον κ. Εισαγγελέα τους επιχειρηματίες των μπαρ της Σικελιανού που κατέστρεψαν τα ξύλινα επί του πεζοδρομίου παγκάκια και τα πέταξαν μέσα στο κανάλι, προκειμένου να αναπτύξουν επί πλέον τραπεζοκαθίσματα; …
===

Στα γραφόμενα του επιστολογράφου μου, τα περισσότερα των οποίων είναι αρκούντως σοβαρά, ειδικά για αυτά που αναρωτιέται, να προσθέσω και εγώ κάποια γενικά στοιχεία και… επιφυλάσσομαι.

Το πεζοδρόμιο είναι άσυλο – καταφύγιο

Το ελάχιστο λειτουργικό πλάτος ενός πεζοδρομίου είναι 1,50 μ., σύμφωνα με τις προδιαγραφές τού Σπουδαστηρίου Πολεοδομικών Ερευνών τού ΕΜΠ. Το πλάτος αυτό επιτρέπει την άνετη διασταύρωση δύο πεζών, ή το προσπέρασμα πεζού από πεζό και μπορεί να εξυπηρετήσει ένα συνολικό φόρτο κυκλοφορίας πεζών μέχρι 20 άτομα ανά λεπτό. Αν όμως υπάρχουν εμπόδια, όπως δέντρα, σήματα κυκλοφορίας, κολώνες κλπ, τότε απαιτούνται κατάλληλες προσαυξήσεις που προσδιορίζονται από την ίδιες προδιαγραφές.
Για πρωτεύοντες άξονες το ελάχιστο λειτουργικό πλάτος πεζοδρομίου είναι 2,50μ., που επιτρέπει την άνετη διασταύρωση σε δύο ζεύγη πεζών και φόρτο μέχρι 30 άτομα ανά λεπτό. Και εδώ ισχύουν προσαυξήσεις, εάν υπάρχουν μόνιμα εμπόδια στο πεζοδρόμιο. Πρέπει να τονιστεί ότι ένα αυξημένο πλάτος πεζοδρομίων όπου αυτό είναι εφικτό, δημιουργεί κοινωνικούς χώρους συναντήσεων, εξασφαλίζει αποστάσεις από τη ρύπανση και το θόρυβο των οχημάτων και γενικά εμπεδώνει ένα αίσθημα άνεσης και πολιτισμού.
Εξάλλου το πλάτος και η διαμόρφωση των πεζοδρομίων πρέπει να ικανοποιούν και τις ανάγκες χρήσης αναπηρικών και παιδικών αμαξιδίων και τροχοφόρων αποσκευών, ιδιαίτερα κοντά σε λιμάνια, σταθμούς λεωφορείων κλπ., καθώς επίσης και τις ανάγκες τυφλών ατόμων. Είναι αυτονόητο ότι μέσα στο λειτουργικό πλάτος τού πεζοδρομίου δεν πρέπει να υπάρχουν εμπόδια μόνιμα ή παροδικά, όπως παρκαρισμένα αυτοκίνητα ή μηχανές, ούτε απορροές νερού μπαλκονιών, ή ταρατσών, ή κλιματιστικών.
Γενικά τα πεζοδρόμια είναι και πρέπει να θεωρούνται άσυλο και καταφύγιο των πεζών, που δεν πρέπει να καταπατείται από κανένα.

Ν. 2696/1999 Κ.Ο.Κ (τροποποίηση με ν. 3542/2007 (ΦΕΚ 50/Α΄)
ΑΡΘΡΟ 38 : Κανόνες κυκλοφορίας πεζών


1. Οι πεζοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια ή τα ειδικό γι' αυτούς ερείσματα. Κατ' εξαίρεση, μπορούν να χρησιμοποιούν το οδόστρωμα, αφού λάβουν τις αναγκαίες προφυλάξεις:
α) Πεζοί που ωθούν, σύρουν ή μεταφέρουν ογκώδη αντικείμενα, οι οποίοι αν βάδιζαν στο πεζοδρόμιο ή το έρεισμα, θα προκαλούσαν σοβαρή δυσχέρεια στην κίνηση των άλλων πεζών.
β) ομάδες πεζών, όταν οδηγούνται από ειδικό για το σκοπό αυτόν επιφορτισμένο πρόσωπο ή σχηματίζουν πομπή.
γ) 'Άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), τα οποία κινούνται σε αναπηρικά καθίσματα.
2. Αν είναι αδύνατη η χρησιμοποίηση των πεζοδρομίων ή των ερεισμάτων, που προορίζονται για τους πεζούς, ή δεν υπάρχουν πεζοδρόμια ή ερείσματα οι πεζοί μπορούν να βαδίζουν στο οδόστρωμα, κατά τρόπον ώστε να μην παρεμποδίζουν την κυκλοφορία….

ΑΡΘΡΟ 48 : Κατάληψη τμήματος οδού και πεζόδρομου

1. Η προσωρινή ή διαρκής κατάληψη τμήματος του οδοστρώματος με εγκαταστάσεις ή εμπόδια απαγορεύεται, ιδιαίτερα αν με αυτά παρεμποδίζεται η κυκλοφορία, η επιτρεπόμενη στάση ή στάθμευση οχημάτων ή περιορίζεται η ορατότητα αυτών που χρησιμοποιούν τις οδούς.
2. Κατ' εξαίρεση της διάταξης της προηγούμενης παραγράφου, μπορεί να επιτραπεί σε έκτακτες περιπτώσεις ή ζώνες μικρής κυκλοφορίας εντός κατοικημένων περιοχών, αν υπάρχει αρκετός χώρος γι' αυτά, η κατάληψή τμήματος οδού με προσωρινές εγκαταστάσεις ή εμπόδια ύστερα από άδεια των Δημοτικών ή Κοινοτικών Αρχών μετά γνώμη των αρμόδιων Αστυνομικών Αρχών. …
… 5. Η κατάληψη επιφάνειας πεζόδρομου για οποιαδήποτε άλλη χρήση εκτός γι' αυτήν που έχει κατασκευαστεί, απαγορεύεται, εφόσον παρεμποδίζεται η κυκλοφορία των πεζών, ως και η είσοδος - έξοδος οχημάτων άμεσης ανάγκης ή εξυπηρέτησης των παροδίων...

28/7/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: