Παρασκευή, 14 Μαρτίου 2008

Π Ε Ζ Ο Δ Ρ Ο Μ Ι Α

Στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα ο σύγχρονος πολεοδομικός σχεδιασμός δίνει έμφαση στο βάδισμα, αναγνωρίζοντάς το ως μια από τις μοντέρνες λύσεις για τις μετακινήσεις στο κέντρο της πόλης. Στην Eλλάδα, κατά την αναθεώρηση του ΚΟΚ το 1999, αφαιρέθηκε η παράγραφος που έδινε προτεραιότητα στους πεζούς και ποδηλάτες στις διαβάσεις πεζών, όπως είναι η διαδεδομένη πρακτική στις ευρωπαϊκές χώρες!
Σε αρκετές πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών, τα ήδη τέλεια πεζοδρόμια ανακατασκευάζονται για να δημιουργηθούν, επιπλέον, ειδικοί διάδρομοι για όσους μετακινούνται με ηλεκτρικό πατίνι, ένα μέσο μεταφοράς που όπως πιστεύουν οι Aμερικανοί θα βοηθήσει στην κάλυψη μικρών αποστάσεων και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση των εμπορικών κέντρων.
Στην Eλλάδα, ακριβώς έξω από τα κεντρικά γραφεία του YΠEXΩΔE στην οδό Πανόρμου κάποιοι τοποθέτησαν σιδερένια σήμανση ακριβώς πάνω στην ολοκαίνουργια δίοδο τυφλών… (στοιχείο από το διαδίκτυο)
Νομοθεσία
Το ύψος του πεζοδρομίου δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 7-10 εκ., το πλάτος του δεν πρέπει να είναι μικρότερο των 2,05 μ. και η ζώνη ελεύθερης όδευσης μικρότερη του 1,5 μ., η κατά μήκος κλίση μεγαλύτερη από 12% και η εγκάρσια από 4% με επιθυμητό το 1% -1,5%. Aυτό ορίζει η νομοθεσία. Oρίζει ακόμη τα υλικά κατασκευής να εξασφαλίζουν αντιολισθηρότητα, στοιχεία του πεζοδρομίου όπως σχάρες, υδρορροές, αρμοί, κ. ά, να μη διασπούν την ομοιομορφία του δαπέδου, οι σχάρες αποχέτευσης να μην έχουν προεξοχή μεγαλύτερη των 2 εκ. και να μην τοποθετούνται εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης.
Να κάνω σχόλιο; Περιττεύει…
Νέο λεξικό
Δεν ξέρω αν συμφωνείτε μαζί μου, θαρρώ όμως πως τούτη η λέξη ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟ θα έπρεπε να καταργηθεί από τα λεξικά μας. Πάει καιρός από τότε που οι δρόμοι είχαν ελεύθερα πεζοδρόμια. Είναι καιρός να ανακαλύψουμε νέες λέξεις, πάντα σύνθετες με το δρόμο.

1. Δεντρο – δρόμια. Καταμεσής τους φυτεύονται δέντρα ώστε να μη χωράει π.χ. να περάσει ένα μια μάνα με το καρότσι του παιδιού της, ερωτευμένο ζευγάρι χωρίς να λύσει τα χέρια του, κ.λ.π
2. Κολωνο – δρόμια. Αντικαταστήστε τα δέντρα με κολώνες φωτισμού και θα έχετε τα ίδια με το παραπάνω αποτελέσματα.
3. Λακκο-δρόμια: Κάθε μέτρο και λακκούβα, κάθε πλάκα και τρύπα. Ο κίνδυνος μορφοποιημένος!
4. Ταμπελο-δρόμια: ο καθένας - αρμόδιος ή μη αρμόδιος- βάζει όποια ταμπέλα θέλει, όπου θέλει, στη μέση, στην άκρη, στη γωνία, κρύβοντας μια άλλη ταμπέλα κ.λπ., κ.λπ.
5. Περιπτερο-δρόμια: γνωστά σε όλους μας, δεν χρειάζονται επεξηγήσεις.
6. Καμπινο – δρόμια: Ευυπόληπτοι κύριοι και αξιοσέβαστες κυρίες, θεωρούν σωστό να πάνε προς ανακούφιση το σκυλάκι τους, σε κάθε δεντράκι ή κολώνα και φυσικά να αφήσουν τα … χνάρια τους !
6. Παρκαρο-δρόμια: για μηχανάκια, μοτοσικλέτες, αυτοκίνητα κ.λπ.
7. Σκουπιδο-δρόμια: σε όλους μας γνωστά, όλοι μας συμμετέχουμε, αλλά επιπλέον καταλαμβάνονται και "νομίμως" πολύ συχνά και από τους κάδους απορριμμάτων.
8. Θερμοκηπιο – δρόμια: Τέντες και νάιλον παντός είδους περικλείουν το κάποτε, ο Θεός να το κάνει, πεζοδρόμιο, μετατρέποντάς το σε συνέχεια καταστήματος, με τις ευλογίες φυσικά των τοπικών μας αρχόντων.
9. Ομπρελο – δρόμια: Όπου δεν υπάρχει τέντα και θερμοκήπιο ανθρώπων, υπάρχει φυσικά ομπρέλα. Με βάση βιδωμένη σταθερά πάνω στην πλάκα, να μη την παίρνει ο μαΐστρος, το καλοκαιράκι στην ακρογιαλιά κ.λ.π. Φυσικά οι βάσεις δεν βγαίνουν το χειμώνα! Κανείς αρμόδιος δεν ενοχλεί κανένα καταστηματάρχη, γιατί λοιπόν να βιδώνουν και να ξεβιδώνουν οι άνθρωποι… Μια παλιοκαρέκλα πάνω στη βάση, για να μη σκοτωθεί και κανένας (είδατε ευαισθησία οι άνθρωποι;), και αυτό ήταν.
10. Ασφαλτο – δρόμια: Η τελευταία λέξη της μόδας: Ασφαλτοδρόμια, χρωματιστά παρακαλώ. Η σκέψη απλή. Αντί να βάλουμε πλακάκια, βάζουμε άσφαλτο, την οποία βάφουμε πράσινη και μπλε, μισή – μισή, να μην παρεξηγηθεί ο … δικομματισμός και έχουμε ντράβαλα…
11. Πριαρο – δρόμια: Η έλλειψη γλίστρας και χώρου πάρκιγκ των μικρών σκαφών, προκειμένου να μερεμετηθούν και να ετοιμαστούν για την καλοκαιρινή περίοδο, δημιουργεί τούτο το είδος, σε παραλιακούς βεβαίως – βεβαίως, κυρίως χώρους.
Βάλτε κι άλλα να έχετε αγαπητοί αναγνώστες. Ο κατάλογος είναι ανεξάντλητος…
Επίλογος
Θα επανέλθω επί της ουσίας στο θέμα. Υπάρχει θέμα άλλωστε με κάποιες επιβαλλόμενες ενέργειες της Δημοτικής Αρχής, σε ότι αφορά στην κατάληψη των πεζοδρομίων, που καθυστερούν…
Για επίλογο θα χρησιμοποιήσω τα λόγια ειδικού, αλιευμένα από το διαδίκτυο (www. disabled.gr)
«Το περπάτημα θα άξιζε να είναι ο προσφιλέστερος τρόπος μετακίνησης, άλλωστε με περπάτημα αρχίζει και σε περπάτημα καταλήγει κάθε μετακίνηση. Έπειτα, η μεγάλη επιτυχία των εμπορικών δραστηριοτήτων στους πεζοδρόμους αποδεικνύει ότι το περπάτημα είναι σημαντικός παράγοντας στην οικονομική λειτουργία των πόλεων. Είναι επίσης συνυφασμένο με την ύπαρξη του δημόσιου χώρου, και η κοινωνική του σημασία είναι τεράστια. Εκεί όπου οι συνθήκες αποθαρρύνουν το περπάτημα, εκεί η πόλη γίνεται ξένη και εχθρική, χάνει την ουσία της, που είναι η συλλογική της ταυτότητα, χάνει τους δημόσιους χώρους, τους επισκέπτες και πολλές κατηγορίες του πληθυσμού (παιδιά, ηλικιωμένους, τα άτομα με κινητικές δυσκολίες). Χάνει σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό το σύνολο των κατοίκων, γιατί όλοι λίγο ή πολύ καθημερινά περπατούν. Η ζωντάνια της πόλης και η κοινωνική επαφή εξαρτώνται από το περπάτημα» Θάνος Bλαστός συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, αν. καθηγητής στο EMΠ.
13/3/08

2 σχόλια:

fisherman είπε...

Ξέχασες τα σκυλο-τουαλέτο-δρόμια...

Markos Nikitakis είπε...

Εγραψα για καμπινο-δρόμια!